úvod > Ročníky > 2010 > Ohlasy > Manželstvím ke zdravé dlouhověkosti

Manželstvím ke zdravé dlouhověkosti

Praha, 10. února 2010
 
V rámci Národního týdne manželství, který právě probíhá, se upozorňuje hlavně na psychologické aspekty manželství. Neméně důležitý je ale i fakt, že partneři žijící dlouhodobě ve společné domácnosti se začínají nejen chovat a myslet velmi podobně, ale také jejich chorobopis se mnohdy začíná slaďovat. Důvod je jednoduchý: stejný životní styl a společná kuchyně.
 
Lidé žijící dlouhodobě v partnerském vztahu mají podobný zdravotní profil a pokud mají neduhy, nezřídka jsou si i ty velmi podobné. Jestliže např. jeden z manželů trpí vysokým tlakem či zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi, pak je velká pravděpodobnost, že obdobnou chorobou bude trpět i jeho protějšek. Podle názoru vědeckého týmu univerzity v Nottinghamu, který pro tyto účely posuzoval zdravotní záznamy osmi tisíc manželských párů ve věku od 30 do 74 let, jsou stěžejní příčinou „sdílených“ nemocí stejné životní prostředí a stejné návyky, včetně těch stravovacích. Manželé konzumují stejná jídla a mají podobný životní styl, což přispívá k civilizačním neduhům, jako jsou alergie nebo zvýšená hladina cholesterolu.                  
Aby si tedy manželé nezkracovali roky společného života (který se jim díky životu v páru prokazatelně prodlužuje), měli by věnovat pozornost zdravému životnímu stylu a správnému stravování. Vyhýbat by se měli nadměrné konzumaci sladkostí, slazených nápojů a rafinovaného cukru obecně, stejně jako nepřiměřenému příjmu živočišných tuků (s výjimkou rybího tuku). Dopřávat by si měli naopak dostatek zeleniny, ovoce, libového masa, celozrnného pečiva, rostlinných olejů a tuků z nich vyrobených, netučných mléčných výrobků a luštěnin.
Kromě kvality potravin je samozřejmě nutné hlídat i jejich množství. Ne nadarmo považují vědci střídmější jídelníček za jeden z dalších klíčů k dlouhověkosti. Podle dlouhodobého výzkumu, jehož výsledky uveřejnil časopis Science, přispívá o třetinu nižší příjem potravy k prevenci onemocnění rakovinou, cukrovkou, srdečními i mozkovými chorobami.
Jako prevence srdečně-cévních onemocnění příznivě působí konzumace rostlinných olejů a produktů z nich vyrobených, např. margarínů, ale i semínek a ořechů, zejména z důvodu vysokého obsahu  omega 6 a omega 3 vícenenasycených mastných kyselin.  Pro snížení zvýšené hladiny cholesterolu pomocí stravy doporučují odborníci zařadit do jídelníčku rostlinné steroly. Aby se zkonzumovalo doporučených 2-2,5 g rostlinných sterolů denně, muselo by se sníst např. 425 rajčat, 150 jablek nebo 83 pomerančů – proto odborníci doporučují konzumovat potraviny obohacené, což mohou být např. margaríny, které se v kuchyni používají každý den a společnou snídani si užije téměř každý pár.
Účinnou prevencí řady chorob je vedle správné stravy také celkový životní styl, jehož nedílnou součástí by měl být nejen dostatek fyzických aktivit, ale také pozitivní psychické naladění. S lidmi, kteří  jsou v pohodě, se žije nejen lépe, ale i déle než s těmi, kteří se stresují každou maličkostí.
Jak vylepšit zdravý životní styl manželských i těch ostatních párů zdarma poradí nutriční terapeutky na čísle 800 175 324. A co vlastně doma konzumují, si mohou všichni zájemci ověřit na www.e-kalkulačka.cz.
 
anketa Který film vás nejvíce oslovil?
Národní týden manželství
Centrum Generace, o.p.s.
Palachova 504/7
460 01 Liberec I–Staré město
napiště nám kontaktní údaje